سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در گذشته مرا برادرى بود که در راه خدا برادریم مى‏نمود . خردى دنیا در دیده‏اش وى را در چشم من بزرگ مى‏داشت ، و شکم بر او سلطه‏اى نداشت ، پس آنچه نمى‏یافت آرزو نمى‏کرد و آنچه را مى‏یافت فراوان به کار نمى‏برد . بیشتر روزهایش را خاموش مى‏ماند ، و اگر سخن مى‏گفت گویندگان را از سخن مى‏ماند و تشنگى پرسندگان را فرو مى‏نشاند . افتاده بود و در دیده‏ها ناتوان ، و به هنگام کار چون شیر بیشه و مار بیابان . تا نزد قاضى نمى‏رفت حجّت نمى‏آورد و کسى را که عذرى داشت . سرزنش نمى‏نمود ، تا عذرش را مى‏شنود . از درد شکوه نمى‏نمود مگر آنگاه که بهبود یافته بود . آنچه را مى‏کرد مى‏گفت و بدانچه نمى‏کرد دهان نمى‏گشود . اگر با او جدال مى‏کردند خاموشى مى‏گزید و اگر در گفتار بر او پیروز مى‏شدند ، در خاموشى مغلوب نمى‏گردید . بر آنچه مى‏شنود حریصتر بود تا آنچه گوید ، و گاهى که او را دو کار پیش مى‏آمد مى‏نگریست که کدام به خواهش نفس نزدیکتر است تا راه مخالف آن را پوید بر شما باد چنین خصلتها را یافتن و در به دست آوردنش بر یکدیگر پیشى گرفتن . و اگر نتوانستید ، بدانید که اندک را به دست آوردن بهتر تا همه را واگذاردن . [نهج البلاغه]

زیست شناسی

برداشت کرم خاکی 

 

    یک روش پیچیده برداشت کرم این است که خاک مو جود در جعبه ها را در یک ظرف فلزی بریزیم ، سپس از بالا به سطح خاک نور بتابانیم و حرارت بدهیم ( دما نباید بیش از 25 تا 29 درجه باشد زیرا تخم ها را از بین می برد) و از طرف دیگر زیر ظرف را سرد کنیم .

از آنجا که کرم ها از نور و گرمای زیاد فراری هستند به سمت ته ظرف آهنی می روند .

خاک رویی را بر می داریم و کرم ها را که در ته ظرف جمع شده اند را جدا می کنیم .

این کار را چند بار با خاک هر جعبه تکرار می کنیم تا مطمئن شویم که بیشتر کرمها را گرفته ایم .

 

    روش دوم این است که آستینها را بالا زده و از الک برای جدا کردن کرم از خاک استفاده کنیم . به همین سادگی .

 

نکته بسیار مهم در این قسمت این است که خاک اضافه را نباید دور ریخت زیرا پر از تخم و نوزاد کرم خاکی است و بهترین بستر برای شروع پرورش دوباره است !

 

 

فرآوری کرم خاکی

 

برای عمل آوری کرم های برداشت شده می توان چند پیشنهاد را مطرح نمود :

 

1 – یک راه این است که کرم ها را تمیز کرده و بشوییم و در لای پارچه تمیزی در دمای 3 تا 4 درجه (یخچال) نگهداری کنیم تا متابولیسم آنها پایین بیاید .

با این کار می توان کرمها را چند روزی تازه و زنده نگه داشت و به صورت درسته یا تکه شده به ماهیان خوراند .

 

2 – روش دیگر این است که کرمها را تکه کنیم و خشک کنیم . مثل گاماروس که در بازار است . (موجودات کوچک و میگو مانند که به رنگ قهوه ای روشن در پلاستیکهای کوچک به فروش می رسد ) .

 

3 – روش بعدی انجماد و خشک کردن کرمهاست . مانند همان کاری که با توبیفکس می کنند .

 

                      غذاهای دان گوناگونی می توان از کرم خاکی ساخت

 

4 – این روش که محصول آن بسیار با ارزش است تولید آرد کرم خاکی نام دارد .

در این روش باید کرم ها را خشک و سپس آسیاب نمود .

 

5 – روش آخر ؛ غنی سازی کرم خاکی زنده با آنتی بیوتیکها و مواد مفید دیگر است که خودم روی طرح غنی سازی کرم خاکی با امگا 3 کار می کنم .

 

و ...

 

نکات این نوشته :

 

1 - اگر دانش آموخته (فارغ التحصیل) بیکار هستید و سرمایه ای دارید ، بروید چند رفیق یک رنگ به عنوان شریک پیدا کنید و یک شرکت ثبت بکنید و اسمش را بگذارید شرکت سهامی خاص "کرمیران "  که در اصل همان "کرم ایران" است و دست به تولید کرم زنده و آرد کرم و غذای آکوآریوم بزنید .

وقتی ثروتمند شدید یادی هم از من بکنید .

البته حق این کار شدیدا محفوظ است .

 

2 – اگر در پرورش همه اصول را رعایت کنید ولی به خاکتان شن یا سنگریزه اضافه نکنید ، شکست می خورید . فکر می کنید چرا ؟

 

                    دستبند کرمی شکل

واژگان کلیدی : پرورش کرم خاکی ، تکثیر و پرورش کرم خاکی ، فرآوری کرم خاکی ، عمل آوری کرم خاکی ، غنی سازی کرم خامی با اسیدهای چرب غیر اشباع ، غنی سازی کرم خاکی با آنتی بیوتیک ، غنی سازی کرم خاکی با امگا 3 ، غنی سازی کرم خاکی با اومگا 3 ، Earthworm culture   ، Earthworm enrichment with omega 3 ، enrichment of earthworm with antibiotic ، enrichment of earthworm ،                    Lumbricus terrestris   Enrichment of ، earthworm enrichment .




گروه آموزشی زیست شناسی رودان ::: جمعه 87/1/16::: ساعت 1:48 صبح